Den hidtil største møllevinge testes

• Lars Pilegaard Hansen

Danmarks største møllevinge svajer i øjeblikket i vandret position og tungt læsset med sandsække nogle meter over jordoverfladen ved AUC's Institut for Bygningsteknik på Sohngaardsholmsvej. En lidt akavet stilling for en møllevinge, men her skal den heller ikke blive. Vingen er Elsams, og den befinder sig på AUC som led i en række undersøgelser, der skal foregå, inde den kan sættes på Danmarks hidtil største vindmølle. Den har Elsam besluttet at bygge ved Esbjerg. - Vi skal udføre belastnings-målinger på vingen, oplyser lektor Lars Pilegaard Hansen fra instituttet. Man skal dels udføre stivheds-forsøg, dels svingningsforsøg. Stivheds-forsøgene udføres i al gribende enkelthed ved at belaste vingen med sandsække. Når man lægger otte ton på, bøjer den 2,7 meter ned ved spidsen. - Det er lige efter konstruktørernes beregninger og ikke spor for meget siger Lars Pilegaard Hansen. Vingen, der er 30 meter lang, er bygget hos Dansk Vindteknik i Viborg (kærnen), og OL Boats i Ringsted (glasfiber-skallen). Den er 30 meter lang, eller 10 meter længere end Nibe-møllens vinger, som AUC i øvrigt også har udført forskning på.
    Periode12 jun. 1985

• TitelDen hidtil største møllevinge testes
      Mediets navn/udløbAaS
      Varighed/længde/størrelses. 24