Den lysende LED-revolution er på vej

• Marc Fontoynont

LED-teknologien sparer både penge og gør naturen grønnere. Men den gængse forbruger må vente lidt, før LED-belysningen flytter ind i vores hjem. I fremtiden skal de udskældte sparepærer ifølge forskerne afløses af LED-belysning, men det har de efterhånden sagt i flere år, og de bliver formentlig ved med at sige fem år endnu, før der hænger LED'er i vores lamper. Men når LED kommer, bliver det som en revolution. Den mest revolutionerende egenskab ved LED er ifølge professor i lysteknologi og -design og hos Statens Byggeforskningsinstitut på Aalborg Universitet, Marc Fontoynont, at de åbner for en helt ny måde at tænke belysning på. Det er slut med at tænke på belysning som noget, der hænger i loftet eller står på skrivebordet. Han forklarer, at de små dioder kan placeres og formes med designernes fantasi som eneste begrænsning. Han spår, at i fremtiden vil de formodentlig være en integreret del af arkitekturen i alle nye byggerier.
    Periode7 jan. 2013