Den nye universitetslov giver mere bureaukrati

Tre ud af fire lektorer mener, at den nye universitetslov har betydet mere administration og bureaukrati på deres institut. Det viser en undersøgelse som Information har foretaget blandt 300 lektorer fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og Aalborg Universitet (AAU). Kun fire vurderer, at der er kommet mindre administration med den nye lov. Blandt dem, der mærker den øgede administrative byrde er Lars Bodum fra Institut for Samfundsudvikling og Planlægning på AAU. 'Der er kommet meget forskningsadministration. Lige nu er jeg ved at skrive en rapport for et projekt, som vi arbejder på. Men rapporten har ikke noget med forskningen at gøre. Det er bare en rapport, der skal laves fordi, det er et krav,' fortæller Lars Bodum, der mener, at lektorerne er ved at blive en slags mellemledere. Mange peger på den nye ledelsesstruktur som hovedproblemet.
Periode27 okt. 2006

• TitelMere bureaukrati mindre forskning