Den svenske ambassadør skal forklare sig i Israel

Den svenske ambassadør i Israel skulle her til morgen møde op i det israelske udenrigsministerium og forklare, hvorfor Sveriges nye regering officielt anerkender Palæstina som stat. Den nye svenske udenrigsminister, Margot Wallström, siger, at man havde regnet med både bifald og kritik for beslutningen. Kritikken kommer især fra USA og Israel. Mellemøstekspert og lektor i historie på Roskilde Universitet Jakob Egholm Feldt siger, at en selvstændig palæstinensisk stat ikke er i Israels interesse. Formand for Det Udenrigspolitiske Nævn Mette Gjerskov (S) siger, at Danmark før eller siden vil følge efter svenskerne og anerkende en tostatsløsning. Ekstern lektor på Roskilde og Aalborg Universitet Danny Raymond ser en bevægelse i det internationale samfund mod at lægge pres på Israel.
    Periode6 okt. 2014