Der er ingen slinger i Aalborgs højhuse

Ekspert mener, at Aalborgs højhuse er sikre. De har været udsat for vindforhold som i Rødovre. Når det næste gang blæser op til storm i Aalborg, så ser det ikke umiddelbart ud til, at beboere og brugere af byens højhuse skal frygte for bygningskollaps og evakuering, som det var tilfældet i Rødovre Nytårsdag. Det vurderer John Dalsgaard Sørensen, der er proessor ved Institut for Byggeri og Anlæg ved Aalborg Universitet og samtidig medlem af normudvalget for last og sikkerhed, der sætter standarderne for byggeri her i Danmark. - Jeg har ikke undersøgt det, men jeg tror ikke, at der skulle være problemer i Aalborg, siger John Dalsgaard Sørensen, og begrunder hvorfor. Det, man oplevede i Rødovre, var nemlig halvtredsårsvinden. En vindstyrke man, som navnet antyder, helst kun skulle opleve hver halvtredsindstyvende år. Halvtredsårsvinden er, når middelvindhastigheden over en 10 min. periode er 24 m pr. sekund i 10 m højde i landbrugsland. - Den vindhastighed har vi haft her i Aalborg ved bl.a. stormen den 8. januar 2005, og dengang tydede intet på, at der var noget, som skulle evakueres i Aalborg, og ingen snakkede om problemer inde i højhusene, siger John Dalsgaard Sørensen. Han mener, at højhusene i Aalborg er dimensioneret til langt højere vindhastigheder. - Så hvis der er et problem, så er det, fordi man ikke har dimensioneret rigtigt. John Dalsgaard sørensen mener dog ikke, at man bare skal gå ud fra, at alt er i orden. - Man skal have kigget bygningerne igennem for at se, om der er noget, der minder om problemet i Rødovre. Man skal specielt være opmærksom på, om der er højhuse, som er bygget i samme stil, påpeger professoren.
    Periode4 jan. 2007

• TitelDer er ingen slinger i Aalborgs højhuse