Tre nordjyske kommuner er de absolut fattigste i Kommunernes Landsforening. Vesthimmerlands Kommune har decideret minus på kontoen og følges tæt af Hjørring og Frederikshavn Kommune. Som i en del andre nordjyske kommuner er udgifterne til kontanthjælp og handicapbidrag løbet fra skatteindtægterne. 'Vi er under pres og vi bliver aldrig en rig kommune' lyder det fra Vesthimmerlands Kommunes borgmester, Jens Lauritzen (V). Professor Peter Krag Jespersen, fra Aalborg Universitetets Institut for Økonomi, Politik og Forvaltning, forklarer de fattige kommuners situation med at kommunalreformen ikke har haft den styrkende effekt på kommunernes økonomi som var tiltænkt. I de tilfælde hvor fattige kommuner er blevet lagt sammen har det haft den modsatte effekt. Ifølge professoren har det været en fordel for borgerne i Nibe og Hals at deres kommuner blev lagt sammen med Aalborg, mens borgerne i den nye Jammerbugt Kommune er lige vidt, idet nul plus nul fortsat er lig nul. Ifølge Professoren er vejen frem for de fattige kommuner at satse på regional udvikling.
Periode13 sep. 2008

• TitelNordjyske kommuner i bunden