Der ikke skal opstilles mål for læringen, men for undervisningen

Freja Weisberg stiller i sit bachelorprojekt fra læreruddannelsen på Professionshøjskolen Metropol spørgsmålstegn ved, hvordan folkeskolens fagmål hænger sammen med skolereformens krav om målstyret undervisning. I folkeskolens musikundervisning skal der fokuseres på kreativitet og handling. Professor Lene Tanggaard, som forsker i kreativitet ved Aalborg Universitet, mener, at kravet om læringsmål netop er ”antikreativt, fordi det bygger på forestillingen om, at vi på forhånd kan definere, hvad der kommer ud af en læringsproces”. Freja Weisberg mener, at man bør reflektere over, hvordan man kan opstille læringsmål til det fokus, at eleverne skal opleve glæden ved at udtrykke sig og modet til at turde fejle.
Periode6 jun. 2016