Datatilsynet har i denne uge sagt god for, at kommuner og hospitaler kan bruge huske-sms'er. Moderne mennesker indgår nemlig flere foreløbige aftaler, og teknologien giver mulighed for at aflyse i sidste sekund. Malene Charlotte Larsen fra Aalborg Universitet har forsket i børn og unges motiver til at bruge elektroniske netværk og har i den forbindelse iagttaget, hvordan netværkssiderne supplerer mobiltelefonens rolle som planlægningsværktøj. Med et enkelt klik kan man indgå aftaler. Professor i psykologi ved Aalborg Universitet Svend Brinkmann mener dog ikke, at de letopløselige aftaler udelukkende kan tilskrives teknologien. - Vi skubber også aftalerne, fordi vi har mange ting, vi skal nå. De fleste mennesker har en fornemmelse af tid som noget, der accelererer, og vi får mindre og mindre af den. Derfor kan det være en ren overlevelsesmekanisme, at man laver sin aftale om, påpeger han. (Lene Halmø Terkelsen)
Periode17 sep. 2010