Det grå guld og de knuste drømme

• Per H. Jensen

Professor Per H. Jensen fra Institut for Økonomi, Politik og Forvaltning ved Aalborg Universitet nævner en række forslag til, hvordan ældre kan udsætte tilbagetrækningen fra arbejdsmarkedet. Her nævner han blandt andet den svenske model. Ifølge Per H. Holm har Sverige ikke efterløn men en meget vidtgående afskedigelsesbeskyttelse, som betyder, at arbejdsgiverne ikke må fyre de ældre. Det resulterer ifølge Per H. Jensen i, at arbejdsgiverne er nødt til at gøre noget for at opretholde de ældre medarbejderes kvalifikationer og produktivitet. I en undersøgelse har kun to procent af de danske arbejdsgivere svaret, at de gør en indsats for at fastholde ældre medarbejdere. (Flemming Christiansen og Nilas Heinskou)
    Periode24 okt. 2010