Dybe rødder skal hjælpe på global udfordring

Professor Kristian Thorup-Kristensen fra Københavns Universitets Plante-og Miljøvidenskab er i øjeblikket i gang med at undersøge, hvilken rolle dybden på planternes rødder spiller. Ved at undersøge røddernes dybde kan forskerne med tiden udvikle sorter, der eksempelvis er bedre til at finde vand under tørke og til at udnytte næringsstofferne bedre. Sammen med sine kolleger fra Crop Innovation Denmark, et samarbejde mellem universiteter og planteforædlingsvirksomheder, har han fået et helt nyt anlæg, der skal hjælpe med netop dette. Crop Innovation Denmark er et samarbejde mellem Københavns, Aarhus og Aalborg universiteter og planteforædlingsvirksomhederne DLF, Nordic Seed, Sejet Planteforædling og Vandel Potatoes.
      Periode12 jul. 2016