Folk er i virkeligheden yderst fornuftige. De vælger den transportform, der for dem er den mest behagelige, billigste og mest fleksible. Så længe folk oplever bilen som en fordel, vil de blive ved med at bruge den. I en kommune, der har det erklærede mål at begrænse biltrafikken, kunne det lyde som en provokation, men trafikforsker Henrik Harder Hovgesen fra Aalborg Universitet mener det faktisk. Han opfordrer Horsens Kommune til at erkende, at borgerne - også dem, der bor i Horsens - i fremtiden vil få flere biler. Statistikken støtter hans vurdering. Den danske bilpark er vokset med 40 pct. fra 1982-2002, og forskernes forventning er, at den vil vokse 2,5 pct. pr. år i de kommende år. Til sammenligning har væksten i den kollektive trafik været på fire-fem pct. - over 20 år.
Periode
17 mar. 2007
Mediedækning
1
Mediedækning
Titel
Efterlyser samlet østjysk trafik-plan : Jernbanen har fået dårligere betingelser