Eftertragtet IT-kursus solgt til nordjysk virksomhed

• Thomas Arildsen

Populært ph.d.-kursus vækker også interesse uden for universitetets døre. Nu kører underviseren til Frederikshavn for at lære de ansatte hos MAN Diesel og Turbo om programmeringssproget Python

Emne

Tilbage i april løb der en mail ind hos AAU-lektor Thomas Arildsen. En ansat fra virksomheden MAN Diesel og Turbo ville vide, om det var muligt for eksterne at deltage i ph.d.-kurset “Scientific Computing Using Python”, der udbydes på TECHs forskerskole. Virksomheden havde blandt andet behov for at interagere med eksisterende modellerings-software via programmeringssproget Python og udforske det som alternativ til dyre kommercielle softwarepakker.

Overtegnet kursus

Thomas Arildsen fortæller, at det generelt er muligt for deltagere fra virksomheder at deltage i ph.d.-kurser på forskerskolen mod et gebyr.

– I dette tilfælde var der imidlertid det problem, at kurset i forvejen er så populært på AAU, at det allerede var overtegnet de to gange i foråret, hvor jeg kørte det. Derfor foreslog jeg, at hvis der var nok deltagere fra MAN til, at det gav mening, så kunne jeg tilbyde at holde kurset eksklusivt for dem.

Og sådan bliver det. MAN Diesel og Turbo lægger lokaler til, når Thomas Arildsen tre gange i løbet af efteråret kører til Frederikshavn for at udvide en række MAN Diesel-ansattes viden om programmeringssproget Python.

Et utvetydigt kvalitetsstempel

Henvendelsen fra Man Diesel og Turbo glæder Thomas Arildsen. Han tolker den som et kvalitetsstempel af det eksisterende ph.d.-kursus og ikke mindst et godt billede på, at der ude i industrien er en reel efterspørgsel efter den viden, han og kollegerne ruster de studerende med.

– De studerende kan roligt vælge dette kursus i forvisning om, at det bidrager med vigtige kompetencer inden for videnskabelig programmering og data analytics, som potentielle arbejdsgivere har brug for, siger han.

Og interessen for kurset er stor. Det er gået fra at blive afholdt én gang for 25 studerende i 2014 og 2015, over to gange for hver 25 studerende i 2016, til nu i alt tre gange i 2017. Hertil kommer så kurset for MAN.

– Endelig kan vi som universitet håbe på, at aftaler som disse giver os nye kontakter, som hen ad vejen fører til samarbejde om forskning og udvikling. Det kan forhåbentlig også være med til at tiltrække forskningsmidler til universitetet på sigt. Det passer glimrende ind i AAUs strategi om "Viden for verden" og er med til at demonstrere, at vi kan bidrage med noget til virksomheder i regionen, siger Thomas Arildsen, som kan røbe, at han allerede er i forhandlinger med endnu en virksomhed, der viser stor interesse for et lignende kursus.

Periode10 aug. 2017

Mediebidrag