Eksperter: Blandede boligområder er ikke social løftestang

• Jesper Rohr Hansen

Socialdemokraterne har sat sig som erklæret mål, at man skal få flere blandende boligområder i Danmark, hvor der både er ressourcesvage folk og borgere fra middelklassen. Partiet mener således, at dette vil betyde meget for den sociale mobilisering. Det er dog langt fra alle eksperter, der er enige i dette synspunkt. Jesper Rohr Hansen, ph.d.-stipendiat ved Statens Byggeforskningsinstitut fortæller bl.a., at man ingen evidens har for, at man ved at flytte folk fra forskellige samfundslag sammen, samtidig sikrer, at de vil have noget med hinanden at gøre og løfte i flok. 'Man har f.eks. prøvet at lade studerende flytte ind i udsatte boligområder, men det er ikke dokumenteret, at det alene er nok til at få de forskellige sociale grupper til at interagere med hinanden', siger Jesper Rohr Hansen. Statens Byggeforskningsinstitut har siden 1990'erne set på, hvordan en række danske boligkvarterløft er forløbet. Og en af konklusioner lyder bl.a., at boligkvarterløftene ikke har ført til en mere blandet beboersammensætning i områderne.
    Periode25 jul. 2011

• TitelEksperter: Blandede boligområder er ikke social løftestang (Udklip)
      Mediets navn/udløbInformation Sektion 1
      Varighed/længde/størrelse11