Eksperter: Jamming er yt - der findes smartere metoder

Noget tyder på, at en af de mistænkte fra terrorangrebet i København sidste år har været på Facebook, mens han har siddet i arresten. Det har derfor lykkedes ham at slette spor i efterforskningen. Nu vil Justitsminister Søren Pind undersøge, om man kan forhindre, at indsatte får adgang til nettet udenfor fængslets mure ved hjælp af den såkaldte jamming-metode. En metode, der blokerer for telefonsignal. Torben Rune, civilingeniør, og Gert Frølund Pedersen, professor ved Institut for Elektroniske Systemer på Aalborg Universitet mener dog, at jamming er en dårlig løsning. De forklarer begge, at det er en primitiv og upålidelig metode. Det er desuden heller ikke lovligt lige nu, forklarer Gert Frølund Pedersen. Torben Rune foreslår, at man i stedet bruger et såkaldt distribueret antennesystem.
Periode8 jan. 2016