Den 1. september lukker Odense Kommune en række sager, som vil betyde, at op mod 180 udsatte børn og familier vil miste hjælp og støtte. Det viser et brev fra kommunens velfærds- og familieafdeling, og det fremgår, at lukningen af sagerne skal ske for at spare penge, hvilket har skabt uro blandt medarbejderne. Flere eksperter, bl.a. lektor i socialret på Aalborg Universitet Trine Schultz fra Aarhus Universitet, vurderer, at kommunens praksis er ulovlig. Kommunen kan ikke uden videre lukke sådanne sager for at spare penge, påpeger Trine Schultz. Odense Kommune har ikke ønsket at medvirke i udsendelsen, men ifølge afdelingschef Stig Thomasen er de ansatte ikke blevet pålagt at lukke sager udelukkende for at spare penge. Indslaget forekommer ca. 24 min. inde i udsendelsen.
Periode26 aug. 2015