Eksperter: Sexturisme et nødvendigt onde

Myndighederne i udviklingslande synes at acceptere sexturisme som et nødvendigt onde, da det bidrager til det enkelte lands økonomi. Det siger leder af Center for Afrikastudier i København Stig Jensen. Thailandekspert Johannes Dragsbæk Schmidt fra Aalborg Universitet giver udtryk for, at Gambia ikke skal vige tilbage fra at markedsføre sig på sexturismen. Det kan nemlig bringe flere fordele end ulemper.- Thailand promoverer ligefrem landets kvinder som smilende og frit tilgængelige, og set ud fra et kynisk marketingsmæssigt synspunkt, så er det meget smart, mener forskeren og uddyber: ”Man har dygtigt formået at udnytte den prostitution, der uomgængeligt er i landet. Man har brugt det som et slags reklamestunt og vendt det til noget positivt.”
    Periode12 apr. 2009