Ekstremt klima kræver nye huse

• Rob Marsh

I Danmark er der ikke meget gang i byggeri til ekstremt, hvilket blandt andet skyldes, at vi befinder os i en klimazone, hvor vejret ikke ventes at blive nær så ekstremt som i eksempelvis Sydeuropa, USA og Australien. Her handler det mere om at udvikle boliger, der kan håndtere vådere vintre og varmere somre i mere begrænset omfang. - Mere varme og regn vil blive de store udfordringer i byggeriet herhjemme i fremtiden, som man bør begynde at overveje allerede nu, siger seniorforsker og arkitekt Rob Marsh ved Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet. Præcis hvordan byggeriet specifikt skal tage hensyn til klimaforandringer, vil afhænge af lokale forhold. Men en af konklusionerne er, at det formentlig bliver dyrere at bygge til fremtidens klima, fordi det bliver mere ekstremt, bebuder han.
    Periode9 aug. 2009