Elbiler lider i både kulde og hede

Forskere ved Aalborg Universitet har fulgt 164 elbiler af modellerne Citroën C-Zero, Peugeot iOn og Mitsubishi i-Miev i 2012. Alle tre modeller har en officiel rækkevidde på 150 kilometer, men om sommeren kørte de kun 120 kilometer og om vinteren 80 kilometer. Batteriet er eneste energikilde i elbilerne, og hvis den skal bruge kraft på at afkøle eller opvarme sig selv, går det ud over bilens rækkevidde. Desuden bruger elbilerne meget strøm på at køre hurtigt, og sænker derfor farten på motorvejene. Dermed kører elbilerne ofte 10-15 km/t langsommere end benzin- eller dieselbiler. I byerne følger de dog fint med den resterende trafik, fortæller lektor Kristian Torp fra Aalborg Universitets Institut for Datalogi.
Periode5 apr. 2014