Energirenovering kan øge husets indhold af radon

Når man energirenoverer sit hus, skal man være opmærksom på at indtænke radonsikring i planlægningen. Gasarten kommer fra jorden, og hvis man kun isolerer eksempelvis facader, vinduer og lofter, er der en risiko for, at koncentrationen af radon i huset stiger, fortæller seniorforsker Torben Valdbjørn Rasmussen fra Statens Byggeforskningsinstitut ved Aalborg Universitet København. Han uddyber, at man tætner revner og sprækker, når man energirenoverer et hus, og på den måde forhindrer man udeluft i at trænge ind og fortynde radonkoncentrationen i huset. Han pointerer, at der er særlig grund til at være opmærksom på radon, hvis man prioriterer efterisolering af vægge og tag fremfor efterisolering af terrændækket.
    Periode7 apr. 2015