Er det hårdere at få et barn end en mislykket fertilitetsbehandling?

• Lisbeth B. Knudsen

Et nyt studie viser, at der ingen sammenhæng er mellem svære depressioner og mislykkede fertilitetsbehandlinger. Overraskende nok er risikoen for depression faktisk større, når behandlingen bærer frugt. Forskerne bag studiet så på 41.050 kvinder, som var i fertilitetsbehandling mellem 1994 og 2009, og som ikke tidligere var diagnosticeret som psykisk ustabile. Det viste sig, at 552 af kvinderne havde været i behandling for depression efter mindst én fertilitetsbehandling, og heraf havde hele 355 fået et barn. Forskerne mener, at mange af tilfældene kan være fødselsdepressioner. Professor Lisbeth Knudsen fra Institut for Sociologi på Aalborg Universitet mener, at resultaterne kan være en påmindelse om, at klinikkerne også skal huske at være opmærksomme på de kvinder, der får børn.
Periode12 aug. 2015