Beskrivelse

Marie Jull Sørensen, forsker i digital forbrugerbeskyttelse ved Aalborg Universitet, påpeger, at forbrugere ofte bliver "snydt" af såkaldte dark patterns, algoritmer på internettet, der fastholder os på hjemmesider, samtidig med at de lokker os til at tilfredsstille købetrangen. Sørensen mener, at Temu er en platform, der i udpræget grad udnytter forbrugerens påvirkelighed. "De bruger adfærdspåvirkninger ekstremt meget. Lykkehjulet er et tydeligt eksempel, og det virker, når Temu pludselig kan blive en af danskernes foretrukne webshops," udtaler hun. Sørensen har ikke meget tiltro til, at kravene fra EU vil sikre forbrugere mod at blive vildledt af platforme som Temu. (Resumé leveret af Infomedia). Kilder:Tv2.dk, 16-10-2024TV2Oj.dk (TV2 Østjylland), 16-10-2024Dagens.dk, 16-10-2024TV 2 News Nyhederne 13.00, 16-10-2024

Periode16 okt. 2024

Mediedækning

4

Mediedækning