Skilsmisse, død, sex og stress er blandt emnerne, når nutidens stand-up-komikere går på scenen. Komikken er i lighed med Facebook og mange tv-programmer et billede af tidens tendens til selvudlevering og dyrkelsen af det sårbare og autentiske menneske. Udviklingspsykolog og lektor ved Institut for Kommunikation ved Aalborg Universitet Martin Führ mener, at komikerne trækker på humorens urkraft som et middel til at sætte ord på tunge emner. - Såvel Søren Kierkegaard som Sigmund Freud var inde på humoren som et sindelag. Et perspektiv på livet, som hjælper os til at forholde os til livets store eksistentielle spørgsmål. Gennem humoren kan vi forlige os med tanken om, at vi en dag skal dø, ligesom humoren kan hjælpe os gennem en krisesituation som for eksempel en skilsmisse eller alvorlig sygdom, pointerer han. (Peter Borberg og Thorsten Asbjørn Lauritsen)
Periode10 sep. 2010