Udover logistikfordele giver virksomheders placering langs motorvejen en enorm eksponeringsgevinst. - Det er vor tids svar på et domicil på rådhuspladsen, siger Lektor Ph.D., HD(O) og arkitekt Henrik Harder Hovgensen. Erhvervsbyggeri langs det danske motorvejsnet giver i dag en maksimal daglig eksponering for den enkelte virksomhed samtidig med, at virksomhederne oplever, at adgangen til kunder, medarbejdere og leverandører optimeres. Det er nogle af de første konklusioner i forskningsprojektet med titlen “Byen, Vejen og Landskabet” som udføres af Aalborg Universitet, Kgl. Veterinær og Landbohøjskole, Vejdirektoratet og med kr. 2.2 mio. i støtte fra Fonden Realdania. Væksten sker langs motorvejen Henrik Harder Hovgensen er forskningsleder for projektet og siger “Alle de virksomheder, vi har interviewet og som er flyttet ud til motorvejen, mener enstemmigt, at de i dag ikke vil fravælge beliggenheden alene p.g.a. eksponeringen. Dele af motorvejsnettet rummer særdeles attraktive beliggenheder for virksomheder generelt set i lyset af, at motorvejspendlingen stiger og selve motorvejen er et sted, man bliver set. Netop fordi danskerne bruger rigtig meget af deres tid i deres biler netop her”.