Erhvervsfremme er ikke spild af penge

I omegnen af 100.000 virksomheder i Danmark får en eller anden form for offentlig erhvervsfremme. Kommuner, regioner og vækstfora bruger årligt ca. en mia. kr. Oveni kommer statslige programmer. Men hvad får man for pengene? Det har Olav Jull Sørensen, professor ved Aalborg Universitets Institut for Økonomi og Ledelse, søgt svar på gennem en omfattende spørgeskemaundersøgelse blandt nordjyske virksomheder. "Hvis man ser på effekten i kroner og øre, så har virksomheder, der har modtaget støtte, generelt en lidt større vækst end virksomheder, der ikke har. Men der er ikke tale om nogen klar tendens, og man ved jo aldrig, hvordan det ville have set ud, hvis virksomhederne ikke havde modtaget støtte," siger Olav Jull Sørensen.
Periode14 nov. 2015