Første resultater i 'smart city' projekt

Forskningscenteret DiCyPS (Center for Data-Intensive Cyber-Physical Systems) har gjort status efter sit første leveår. Flere spændende projekter er blevet sat i gang, takket være en investering fra Innovationsfonden på 75 millioner kr. Kim Guldstrand Larsen, Institut for Datalogi på Aalborg Universitet, ser positivt på arbejdet, hvor der er blevet fokuseret på interdisciplinært samarbejde, og hvor forskere fra både datalogi, energi- og transportområdet har fundet generiske løsninger på problemstillinger. Bl.a. deres gulvvarmesystem fungerer og er en succes. Her har forskerne udviklet nye tricks for at kunne bruge deres teknikker. Resultatet er nogle generiske metoder, som kan anvendes til at gøre samfundet smartere i andre sammenhænge.
Periode12 apr. 2016