Beskrivelse

I et notat fra den liberale tænketank CEPOS anklages Socialdemokraterne og Socialistisk Folkepartis planer om en betalingsring om København for at bygge på forkerte trafiktal. Formålet med betalingsringen er bl.a. at reducere trafikken, og de to partier har tidligere argumenteret med, at biltrafikken fra 1990 til 2008 er steget. CEPOS-notatet, der bygger på tal fra Københavns Kommune, viser imidlertid et fald i trafikken siden 2000. Trafikforsker ved Aalborg Universitet, Harry Lahmann, har læst notatet og medgiver, at det umiddelbart ser ud til, at trafikken er faldet efter 2000. Han mener dog ikke, at man på baggrund af dette kan konkludere, at trafikproblemerne er nedadgående. Betalingsringen kritiseres foruden af CEPOS også af professor i trafikplanlægning ved DTU, der mener, at de samfundsøkonomiske ulemper overstiger gevinsterne.
Periode21 sep. 2011

Mediedækning

4

Mediedækning