Familien tager på krydstogt: Tidligere var krydstogt en ferie forbeholdt overklassen. Nu er skibet ladet med hr. og fru Jensen og alles deres børn

    Presse/medie

    Beskrivelse

    Lavere priser og flere udbydere har i de seneste år vendt op og ned på passagerlisterne ombord på de største krydstogtskibe i Europa. Mens et krydstogt tidligere var for en eksklusiv kreds af rige amerikanere og europæere med gyldne kreditkort i inderlommen, er det i dag muligt at købe og betale et krydstogt i Middelhavet for helt almindelige danske familier med far mor og børn. De billigste rejser koster omkring 8000 kroner, og selvom kæmpe besætninger med mange forskellige nationaliteter stadig er garant for overdådig luksus, har udviklingen samtidig forandret de traditionelle krydstogter. Det fortæller turismeforsker Peter Kvistgaard, adjunkt ved Aalborg Universitet. »Tidligere var rejsen den totale rekreation, hvor formålet i sig selv var at foretage sig mindst muligt. Måske et spil kegler, en rejsebog og middag med kaptajnen for de udvalgte om aftenen. I dag er krydstogtskibene udstyret med alt fra diskoteker til saloner, hvor man kan få ordnet sine tånegle. Der er sågar forskellige klubber ombord med masser af aktiviteter for børnene ­ nærmest som i daginstitutionerne derhjemme,« fortæller Peter Kvistgaard, der selv besøgte et krydstogtskib, da det i fjor lå til havn i Århus. Internationalt var det terrorangrebet 11. september 2001, der udløste ændringerne på de største luksuslinere. Amerikanske velhavere blev mindre tændte på at rejse ud, og det fik priserne til at falde til et niveau, hvor almindelige mennesker kan være med. Også skibenes ruteplaner har ændret sig i takt med udviklingen, fortæller Peter Kvistgaard. I tråd med ambitionen om intet at foretage var der tidligere flest muligt døgn i træk på åbent hav. Nu sejler skibene ofte bare om natten, og næste dag venter en ny havn med nye oplevelser og steder at besøge. »Det gælder både krydstogter i det baltiske område og i Norden samt rejser i Middelhavet. Hvis skibet er i Barcelona, sejler det ud om natten, og næste morgen kan gæsterne løse billet til Den Spanske Trappe og Peterskirken i Rom,« siger Peter Kvistgaard. Denne sommer vil i alt 1200 danskere gennem Tjæreborg have løst billet til luksuslivet ombord på Ocean Village, et engelsk skib med plads til 1.578 passagerer. Hver tirsdag letter det anker fra Mallorca, og ifølge Tjæreborg er hver fjerde billet solgt til børn under 12 år. Bagerst i skibet er der indrettet en børneafdeling, hvor 20 guider tager sig af børnene ­ også mens forældrene på egen hånd er på opdagelse i land. To boldbaner med indhegning er der på dækket, og der er spillemaskiner for de lidt ældre børn, som også har deres eget diskotek i bunden af skibet. Lisbeth Sjömann og Thomas Birch Hansen er nogle af de forældre, der ifølge Tjæreborg har fået deres krydstogtsdebut i denne sommer fra Mallorca. Familien fra Gedsted nord for Viborg havde børnene Sofie på 11 måneder og Ida og Søren på fem et halvt år med på rejsen. »Overalt på skibet mødte vi børneglæde­ ikke mindst blandt serveringspersonalet, der stod klar med en høj stol, når Sofie skulle spise pizza eller burger. Maden kunne tilfredsstille selv det mest kræsne barn,« fortæller Lisbeth Sjömann. Også brødrene Kindberg fra Dragør, Mathias på 14 år og Kasper på 16, har netop fået krydstogtdebut på Ocean Village. Brødrene gik ombord med en vis portion skepsis. »Vi havde jo hørt om rige amerikanske damer med lilla hår, som ville suse rundt og snerre. Men sådan gik det ikke. Tværtimod var der en masse andre unge med,« fortæller Kasper Kindberg. I dagtimerne lå skibet i havn, og brødrene så Souken i Tunis, Pompeji nær Napoli, Det skæve Tårn i Pisa ­ samt fede luksusbiler foran kasinoet i Monte Carlo. »De laver gode burgere på skibet. Faktisk så vi ikke en hvid dug i de syv dage, vi sejlede,« fortæller Mathias Kindberg.
    Bibliografisk note: Peter Kvistgaard har Ph.D.-graden i regional turismepolitik fra Aalborg Universitet og har siden 1998 forsket og undervist i turisme ved Tourism Research Unit. Kvistgaard har stået i spidsen for adskillige eksterne udviklings- og samarbejdsprojektet om turisme.
    Emneord: Turisme, Krydstogt

    Emne

    Krydstogt
    Periode11 aug. 2006

    Mediebidrag

    1

    Mediebidrag

    • TitelFamilien tager på krydstogt: Tidligere var krydstogt en ferie forbeholdt overklassen. Nu er skibet ladet med hr. og fru Jensen og alles deres børn
      Mediets navn/udløbMetroXpress
      MedietypeTryk
      Dato11/08/2006
      PersonerPeter Kvistgaard

    Emneord

    • Turisme
    • Krydstogt