Der bygges flere store parcelhuse i Nordjylland på trods af, at der kommer flere små husstande. Ifølge professor Kirsten Gram-Hanssen fra Det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet ved Aalborg Universitet skal tendensen ikke forklares sådan, at singler søger store huse. Derimod bygges husene til den periode, hvor familien er størst, selvom det vil være en forholdsvis kort periode, hvor bygningen vil huse så mange familiemedlemmer, som den er beregnet til. I Nordjylland bor der 4.731 singler i huse over 175 kvm, og det er en stigning på 20% siden 2010. Hun foreslår, at kommuner sikrer, at der bygges mindre boliger i nærheden af parcelhuskvartererne, så enlige kan flytte ud i noget mindre uden at forlade kvarteret helt.
Periode19 feb. 2016