Flere pendler til det nordlige København

• Henrik Harder

Stadigt flere pendler til en arbejdsplads i kommunerne nord for København. Høje boligpriser og attraktive jobs får personer uden for det nordkøbenhavnske til at pendle til området. En af forklaringerne på, at så mange rejser til og fra området, er de høje boligpriser i de nordkøbenhavnske kommuner. I London har man set, at der i nogle områder af byen mangler for eksempel brandfolk og skolelærere, som ikke har råd til at bo i området, fordi de ikke kan betale huslejen. Det samme gør sig gældende nord for København, mener en ekspert på området. “Boligpriserne påvirker pendlingen herhjemme, men det er svært at sige hvor meget. Men der er ingen tvivl om, at problematikken gør sig gældende i det her område,” siger adjunkt ved Aalborg Universitet, Thomas S. Nielsen, der har forsket i trafik og pendling.
Periode30 jun. 2005

• TitelFlere pendler til det nordlige København