Flere udlændinge til danske universiteter

Antallet af udlændinge, der har søgt ind på Aalborg Universitet, er med 1.400 udenlandske ansøgere højere end nogensinde før. Ifølge studiechef Preben Sørensen kommer ansøgerne fortrinsvis fra Kina, Pakistan og afrikanske lande. Hans forklaring er, at Danmark er et af meget få lande, hvor uddannelse stadig er gratis. Ifølge Preben Sørensen har Aalborg Universitet optaget 770 studerende, mens 660 er blevet afvist. De har ofte oplevet, at de studerendes engelsk-kendskab er for dårligt. Fra 2006 skal udlændinges uddannelse være selvfinansieret, hvis de kommer fra et land uden for EU. Af en faktaboks fremgår det, at antallet af udenlandske studerende på universiteterne er steget med 30 pct. siden 2002.
      Periode29 jul. 2005

• TitelFlere udlændinge til danske universiteter
        Mediets navn/udløbNordjyske Stiftstidende
        Varighed/længde/størrelse3