Flere unge vil være kokke eller tjenere

De seneste ansøgertal fra landets erhvervsskoler tyder på, at flere unge ønsker at få en karriere inden for restaurationsbranchen. Der er ca. 30% flere ansøgere, der ønsker en uddannelse som tjener, gastronom eller receptionist på Hotel- og Restaurantskolen i København. Arnt Louw, der er lektor ved Center for Ungdomsforskning på Aalborg Universitet og som forsker i unges møde med erhvervsuddannelser, udtaler, at det kun er de unge selv, som kan forklare, hvad de lokkes af ved hotel- og restaurationsbranchen. Men han pointerer, at man ved, at unge motiveres af, at der er rift om dem, samt at de vil få en priviligeret situation og har mulighed for at få en praktikplads. Han mener, at unge ikke kun vælger efter, hvad de kan blive, men også hvem de kan blive.

Periode22 mar. 2019