Fokus på forligsmand Mette Christensen

• Henning Jørgensen

Det afgøres i disse dage, hvorvidt der udbryder konflikt på områderne sygepleje, ældrepleje og børnepasning. En central rolle spilles af Forligsinstitutionen, hvor forligskvinde Mette Christensen leder forhandlingerne mellem på den ene side FOA, Sygeplejerådet og BUPL, og på arbejdsgiversiden KL og Regionerne. Hun kaldes en UG-pige, der kan overenskomsten på fingerspidserne, og en korrekt, næsten formel, forhandler. Om forligsinstitutionen siger professor og arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen fra Aalborg Universitet: 'Forligsinstitutionen er blevet vigtigere og vigtigere gennem historien', og han nævner reglen om sammenkædning fra 1930'erne som en vigtig milepæl. Forligsinstitutionen har også fra politisk hold fået flere beføjelser op gennem tiden, og det er sket for at undgå konflikter, forklarer professoren. 'Forligsmanden kan være en central aktør, når parterne ikke rigtig kan finde hinanden selv, ' siger han, og det medvirker til at skabe ro på arbejdsmarkedet. I morgen begynder de afgørende forhandlinger i forligsinstitutionen.
Periode10 apr. 2008

• TitelFokus på forligsmand Mette Christensen