Forældrefrygt: Den nye krænker er ikke en voksen - men et andet barn

Pædagoger oplever stigende bekymring hos forældre, som er begyndt at se andre børn som potentielle krænkere, der kan begå overgreb på deres børn. Det konkluderer Bodil Laurtsen, Rikke Cathrine Bøgeskov Rasmussen og Carina Sabroe Dahl i deres speciale fra den folkesundhedsvidenskabelige kandidatuddannelse på Aalborg Universitet. De har interviewet flere børnehavepædagoger, som har oplevet udfordringer i forbindelse med forældrenes frygt for seksuelle krænkelser. Specialeskriverne mener, at forældrene mangler viden om udviklingen af børns seksualitet. Ifølge professor ved Sexologisk Forskningscenter på Aalborg Universitet, Christian Graugaard, har den seksuelle debut ikke rykket sig de seneste 50 år trods det seksuelles fremtrædende plads i det offentlige rum.
Periode24 okt. 2014