Forskel på hvor du bor: Gentest til gravide giver forskelsbehandling

• Peter Skovbo

Den såkaldte NIPT-test er en ny metode indenfor fosterdiagnostik, der ud fra en blodprøve kan sige, om barnet har en af tre kromosomfejl, men det vil fra og med september kun være gravide i nogle dele af landet, der vil få tilbudt testen. I Region Nord og Region Hovedstaden vil gravide få tilbudt enten en moderkageprøve eller en NIPT-test, mens man i Region Syd ikke vil tilbyde testen til gravide. Flere læger ønsker dog nationale retningslinjer for brug af testen. "Det er et problem, hvis vi har forskelligartede tilbud rundt omkring i landet", siger ledende overlæge Bjarne Rønde Kristensen. På Aalborg Universitetshospital har man indfaset NIPT-testen i de seneste år, og her er det tydeligt, at der er en fordel ved testen. "Efter vi har fået prøven, er det stort set alle, der gerne vil have svar", siger overlæge Peter Skovbo.
Periode10 jul. 2015