Forsker: Åben skole fanger de skoletrætte

Lektor på Center for Ungdomsforskning ved Aalborg Universitet Mette Pless fortæller, at åben skole kan være en saltvandsindsprøjtning for skoletrætte elever og en kærkommen pause fra karakterræset. Hun har foretaget en undersøgelse af syv projekter, hvor folkeskoler og ungdomsskoler har samarbejdet om åben skole, der skal få skolerne til at inddrage omverdenen i undervisningen. Undersøgelsen viser, at det gør en positiv forskel, når eleverne bevæger sig væk fra skolen. Især for de elever, der er kørt sur i hverdagen. Mette Pless udtaler, at åben skole får eleverne til at begive sig ud i en læringsproces med det formål at blive klogere uden at være bekymrede for, om de finder det svar, som læreren gerne vil have.
    Periode15 mar. 2016