Finansminister Bjarne Corydon (S) er en af dem, der har engageret sig dybt i redningen af flyselskabet SAS. I dag fortalte formanden for Dansk Pilotforening, Lars Bjørking, at finansministeren personligt ringede til ledelsen i Dansk Pilotforening for at presse piloterne til at gå ned i løn og indgå forlig med SAS' ledelse. Det er tidligere kommet frem, at Corydon både ringede og sms'ede til de kabineansatte under forhandlingerne om SAS' fremtid, der i mandags endte med en spareaftale. I DR-programmet Clement sagde Bjarne Corydon d. 13. november, at et tab af SAS ville være dårligt for Danmark og særligt for Københavnsområdet. Lektor på Center for Mobilitet og Urbane Studier på Aalborg Universitet Claus Lassen vurderer, at finansministeren har ret i, at SAS betyder meget for Danmark. SAS står nemlig for 41 pct. af alle rejsende i Københavns Lufthavn.
Periode21 nov. 2012

• TitelForsker: Danmark har størst interesse i SAS' overlevelse