Forskere fra Aalborg Universitet kommer med forslag mod iltsvind

Forskere fra Aalborg Universitet har et forslag til, hvordan man en gang for alle kan forbedre miljøet i Limfjorden, så man kan undgå iltsvind. Adjunkt på Aalborg Universitet Jørgen Quvang Harck Nørgaard siger, at man kan undgå iltsvind, hvis man kan skifte det iltfattige vand ud med mere iltholdigt vand. I Thyborøn er planen, at man laver en sluse hele vejen over kanalen, som skal fungere som en ventil, der kun lukker vand ind og ikke ud. Miljøminister Kirsten Brosbøl (S) har ikke ønsket at kommentere på forslaget, men henviser til, at Kystdirektoratet i øjeblikket er i gang med at lave en stor analyse af den danske kyststrækning. Medlem af Folketingets Miljøudvalg Esben Lunde Larsen (V) siger, at det er en interessant rapport fra universitetet, som berører flere emner, som har været et problem i området. Link til udsendelse Indslaget forekommer ca. 4 min. inde i udsendelsen.
    Periode28 sep. 2014