Claus Vastrup, professor ved Aarhus Universitet og tidligere overvismand og medlem af Infrastrukturkommissionen, mener, at en landstrafikmodel vil være med til at højne debatten om de store trafikprojekter. Arbejdet med en landstrafikmodel er et resultat af et forlig indgået i 2009 på baggrund af Infrastrukturkommissionens arbejde, som Claus Vastrup var en del af. Harry Lahrmann, trafikforsker ved Aalborg Universitet, understreger, at han ikke er ekspert på trafikmodeller, men han roser initiativet generelt. - Hvis en landstrafikmodel kan forbedre beslutningsgrundlaget, vil det være en klar gevinst. Desuden vil det være en fordel, at man ikke skal udvikle en ny trafikmodel, hver gang et nyt projekt skal analyseres, siger han. Han tilføjer, at man dog altid skal tage modellernes beregninger med forbehold. (Jørgen Rye)
Periode12 okt. 2010

• TitelForskere: Model bliver en gevinst