Forskere på AAU burger stamceller fra fedt

Forskere ved laboratorium for Stamcelleforskning på Aalborg Universitet (AAU) har fået lov til at benytte danskernes overskydende fedt i deres forskning. Fedtet leveres fra Plastikkirurgisk Klinik i Aalborg, hvor patienterne bliver spurgt, om de vil donere deres overskydende fedt til forskning. Forsøget er godkendt af videnskabsetisk Komite for Viborg og Nordjyllands amter. Her siger medlem, Peter Øhrstrøm, at dette i modsætning til andre forsøg med stamceller er ganske ukontroversielt, da der ikke er tale om, at man ødelægger liv. Forsker fra Institut for Stamcelleforskning på Aalborg Universitet, Trine Fink, siger, at fedtceller fra voksne er bedre, når man skal finde metoder til effektivt at gendanne bruskvæv og knogler. Hun tilføjer, at man på sigt kan tage patientens egne fedtceller og benytte i behandling af bl.a. slidgigt uden risiko for, at kroppen afstøder vævet. Hvis en patient modtager væv fra en fremmed doner, skal de nemlig ofte tage medicin med store bivirkninger resten af deres liv for at forhindre, at kroppen afstøder det fremmede cellevæv. Trine Fink håber, at forskerne på AAU bliver blandt de første til at fremvise brugbare resultater.
Periode19 jun. 2006

• TitelForskere på AAU burger stamceller fra fedt