Forskere: Roadpricing er vejen frem.

Der er enighed om, at flere bilister skal skifte til den kollektive trafik. Hvordan det skal foregå, er der derimod uenighed om. Politikere mener, at den kollektive trafik skal gøres så attraktiv, at bilisterne skifter, mens forskere peger på roadpricing som den bedste løsning. Anker Lohmann-Hansen, som er ekstern lektor på Aalborg Universitet, siger: 'Kollektiv trafik kan ikke i sig selv give et væsentligt bidrag til at nedbringe trængsel på veje,' og sektionsleder Harry Lahrmann, ligeledes Aalborg Universitet, supplerer: 'Jeg synes, at man allerede skal træffe en principbeslutning om, at Danmark i 2015 skal have roadpricing. Det er nødvendigt at få pisken frem, for tidsforbruget fra dør til dør er to og en halv gange så stort i den kollektive trafik som i en bil.' Det er derfor folk bliver i bilerne, påpeger han.
Periode28 feb. 2008

• TitelSkal bilister have pisk eller gulerod?
    Mediets navn/udløbFrederiksborg Amts Avis 1. sektion
    Varighed/længde/størrelse7