Forskere: Vælgere vægter politikken højere end politikerne

For første gang, siden Helle Thorning-Schmidt (S) blev statsminister, er der et flertal af vælgere, der synes, at hun gør sit arbejde godt. Dog mister Socialdemokraterne stadig tilslutning, og det skyldes nok grundlæggende, at vælgerne vægter politikken højere end personerne, vurderer forsker ved Aarhus Universitet Rune Stubager. Vælgerne har en opfattelse af, at de fik en anden politik, end de stemte på, og det tror jeg har sat sig, forklarer han. Han mener, at de skuffede vælgere fortsat vil stemme på oppositionen, hvis regeringen ikke ændrer sin politik. Forsker ved Aalborg Universitet Jørgen Goul Andersen er enig i, at vælgerne vægter den førte politik højere end politikerne. Han fortæller, at der ikke i Danmark er tradition for, at personer betyder så forfærdelig meget, med mindre de pågældende personer er meget gode til at argumentere.Artiklen skrevet af Simon Friis Degn Indslaget forekommer ca. 13 min. inde i udsendelsen.
    Periode18 aug. 2014