Forskning i neuroteknologien gør det nu muligt at erstatte dele af kroppen med kunstige kropsdele. Ingeniør Nico Rijkhoff, lektor ved Center for Sansemotorisk Interaktion ved Aalborg universitet, uddyber i et interview, at der er mange muligheder inden for nervestimulering. 'I det hele taget kan vores viden om nervestimulering bruges på utrolig mange områder for eksempel også i behandlingen af sygdomme i nervesystemet', forklarer han. Leder af Center for Sansemotorisk Interaktion ved Aalborg Universitet, Johannes Struijk, erkender dog, at der stadig ligger en del arbejde forude. 'I princippet kan man gendanne mange bevægelser. At få lammede til at gå er et større problem', siger han. Lektor Winnie Jensen forsker i udviklingen af en elektronisk stimulator, som ved forbindelse til nerverne kan mindske fantomsmerter efter tab af lemmer.
Periode12 dec. 2008