• Henrik Harder

Naturen og udsigten langs det overordnede vejnet i Danmark er kommet under pres siden midten af 80’erne. Industri og bebyggelse vokser sammen langs motorvejene p.g.a. erhvervslivets mulighed for stor eksponering langs motorvejene, samtidig med at nærheden til motorvejene sikrer effektiv transport. Derfor skal en forskergruppe bestående af ansatte fra Aalborg Universitet og Vejdirektoratet nu undersøge, hvordan både industrien og naturen sikres de bedste betingelser. - Det handler om, at vi skal begynde at tænke over, hvordan vi vil bruge vores begrænsede landskab. Hvis vi ikke begynder at gøre os de tanker nu, ender landskaberne med at være usynlige fra motorvejene, siger æstetisk konsulent og arkitekt Ulla Egebjerg fra Vejdirektoratet. En ny undersøgelse fra trafikforskningsgruppen på Aalborg Universitet giver hende ret - udviklingen er godt i gang, og byerne smelter sammen. Et forskningsprojekt støttet af Fonden Realdania skal nu komme med et bud på, hvordan både naturen og industrien sikres gode vilkår i fremtiden. Undersøgelsen “Byen, vejen og landskabet” skal resultere i en strategi for det fremtidige miljø langs vejene.
Periode5 maj 2004

• TitelForskning skal redde udsigt : Grimme lagerbygninger og industri truer det visuelle miljø langs motorvejene i Danmark.
    Mediets navn/udløbErhvervsbladet
    Dato05/05/2004