Frygt for politisk bestilt forskning

Allan Næs Gjerding, leder af det Samfundsvidenskabelige Fakultet på Aalborg Universitet (AAU), advarer om politisk bestillingsarbejde. Han peger på, at det er problematisk, når politikere giver penge til bestemte formål indenfor forskningsområder, hvor de er uenige i de konklusioner, som forskerne er kommet frem til. Advarslen kommer fordi finanslovsaftalen rummer 10 mio. kr. til forskning i islamisk terrorisme, hvor pengene skal udmøntes udenom forskningsrådene efter drøftelser mellem regeringen og Dansk Folkeparti. Det er rektor ved AAU, Finn Kjærsdam enig i: 'Det er ikke en hensigtsmæssig facon. Vi har forskningsrådene til at vælge de bedste formål, og jeg er tilhænger af, at bevillinger går gennem dem,' siger han.
Periode9 nov. 2006