I disse dage er der en ophedet debat om, hvorvidt boligområder i Danmark, som er præget af mange beboere uden for arbejdsmarkedet, et relativt højt antal dømte beboere og mange indvandrere og efterkommere, er ghettoer. Klassiske ghettoer har helt andre karaktertræk end dem, vi kender fra de udsatte boligområder i Danmark. En klassisk ghetto er kendetegnet ved en meget homogen beboersammensætning, ved at staten slet ikke eller kun i ringe grad er til stede med offentlige institutioner i områderne, og ved at man kan leve i dem uden kontakt til det omgivende samfund. Sune Qvotrup Jensen, adjunkt ved Institut for Sociologi, Socialt Arbejde og Organisation ved Aalborg Universitet, ser ikke disse kendetegn for Danmarks udsatte boligområder. - Bor du for eksempel i Chinatown i New York, kan du klare dig der og behøver ikke at forlade området. Der er ikke denne usynlige mur uden om de udsatte områder i Danmark, siger han. (Jens Beck Nielsen og Christina Agger)

Periode15 okt. 2010

• TitelGhettoer eller ej - det er spørgsmålet