Giftfuger fjernes i løbet af fire år

I april blev det besluttet at fjerne og udskifte alle de fundne fuger med den forbudte miljøgift PCB på alle skolerne i Odense inden 2016. Dog kan processen blive udskudt til 2018, fordi By-og Kulturforvaltningen i Odense Kommune er blevet anbefalet at gøre det fagligt forsvarligt frem for at spare penge på at gøre det hurtigt. Professor hos Statens Byggeforskningsinstitut under Aalborg Universitet, Lars Gunnarsen, påpeger, at giftens effekt afhænger af mængden af PCB, og hvor længe folk opholder sig i forgiftede lokaler. PCB måles i nanogram per kubikmeter. 1900 er det højeste målt på Odenses skoler, hvilket i følge Lars Gunnarsen er for højt, og at tal højere end 1000 betyder nye fuger inden for to år.
    Periode29 maj 2014