»Glædespligt« -her møder vi glade på arbejde

• Peter Hasle

I et jobopslag fra Sønderlandsskolen i Holstebro eftersøger skolen også et godt humør hos deres nye medarbejder. Skolen har simpelthen "glædespligt" og sådan har det været siden 2007. Professor i arbejdsmiljø ved Aalborg Universitet, Peter Hasle, mener dog, at man skal passe på med at forvente, at lærerne møder på arbejde med en positiv indstilling. Han forklarer, at lærerne i øjeblikket befinder sig i en brydningstid på grund af den nye reform, og det er derfor vigtigt, at der er plads til at have en dårlig dag. Man skal også kunne snakke om sine frustrationer, påpeger han. Tillidsrepræsentant på Sønderlandsskolen, Mette Christiansen, forklarer, at der også er plads til dette på trods af "glædespligten".

Periode11 dec. 2014