Godt Liv med Artrose i Danmark (GLA:D) repræsenterer et dansk evidensbaseret tilbud til patienter, der følger de eksisterende internationale og nationale anbefalinger for ikke–operativ behandling af knæ- og hofteartrose. Data opsamles løbende i et register, hvor behandlere og patienter registrerer patientdata ved opstart i projektet samt efter 3 og 12 mdr. Registeret, der er det første af sin slags, giver en helt unik mulighed for at følge patienter med artrose i knæ og hofte fra sygdomsdebut. I januar 2013 gennemgik de første danske fysioterapeuter kurset på Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet, hvor deltagerne får indsigt i både teoretisk og praktisk basisbehandling af artrose i knæ og hofte. Deltageren undervises i at uddanne patienter (artroseskole) og neuromuskulær træning (NEMEX), der bygger på biomekaniske og neuromuskulære principper og fokuserer på, hvordan belastningsforholdene i det artroseramte led optimeres, og hvordan træningsøvelserne udføres med høj kvalitet. Indtil videre har godt 80 danske fysioterapeuter deltaget i undervisningsforløbet og over 300 patienter er inkluderet.
Periode1 okt. 2013

• TitelGodt Liv med Artrose i Danmark (GLA:D)
    Mediets navn/udløbKiropraktoren (Tidsskrift for medlemmer af Dansk Kiropraktor Forening), 2013 nr. 5
    Varighed/længde/størrelses. 14-17