Gymnasier propper elever ind i klasserne

Ifølge nye tal fra Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS) vil klassekvotienten i landets gymnasieklasser i år sprænge alle rammer, eftersom der i over 100 klasser vil være flere end 32 elever. Desuden bliver der over 600 klasser, hvor der sidder mindst 28 elever i lokalet. Seniorforsker Lars Gunnarsen fra Statens Byggeforskningsinstitut siger hertil, at mange undervisningslokaler er bygget til at rumme maksimalt 24 elever. Derfor bliver luften i de overfyldte klasser både tæt og indelukket. - Dårligt indeklima giver træthed, hovedpine og svien i øjnene. Indlæringsevnen forringes simpelthen. Også fordi at utilstrækkelige forhold betyder, at eleverne føler, det er ligegyldigt, om de lærer noget, siger han og fremhæver tillige risikoen for, at en fyldt klasse hurtigt kan lægges øde af influenza.
    Periode11 aug. 2009