Højeste anerkendelse til dansk professors jagt på bedre it

Hvis teknologien skal kunne følge med behovet for at styre store og komplekse samfundsvigtige systemer, skal udviklingen af ny it være mere effektiv. Professor ved Aalborg Universitets Institut for Datalogi Kim Guldstrand er netop blevet bevilliget med 2,5 mio. euro fra Det Europæiske Forskningsråd, og med disse penge vil han nu angribe dette problem fra en ny vinkel. Hans forskningsprojekt LASSO fokuserer på "cyberfysiske" systemer, og det handler om, at sensorer og indbyggede computere skal styre alle mulige processer og systemer ude i den fysiske virkelighed. Advanced Grant-bevillingen, han har modtaget, er ERC's den mest eftertragtede og gives udelukkende til exceptionelle og etablerede forskningsledere.
Periode30 jun. 2015